Tuesday, September 30, 2008

Sedekah seks: Jangan samakan yang baik dan mungkar

KUALA TERENGGANU 29 Sept. - Ketua Hakim Syarie Terengganu, Datuk Ismail Yahya menegur pelbagai pihak di negara ini agar tidak menyamakan perkataan yang berunsurkan kebaikan dengan perbuatan mungkar termasuk perkataan 'sedekah seks' bagi memastikan kemurnian beragama Islam terus terpelihara.
Beliau berpendapat, sedekah adalah amalan atau perbuatan yang amat digalakkan oleh Islam dan sesiapa yang melakukannya akan mendapat pahala daripada Allah.
Beliau yang juga bekas Mufti Negeri Terengganu mengulas kenyataan Timbalan Pengerusi Parti Keadilan Rakyat (PKR) Perak, Zulkifli Ibrahim yang mempertahankan kenyataan Anggota Majlis Daerah Perak Tengah, Zul Hassan bahawa habuan seks sama seperti menerima sedekah sebagai sekadar satu 'kesilapan bahasa yang tidak disengajakan.'
Baru-baru ini, Zul Hassan dilaporkan mengeluarkan kenyataannya bahawa 'seks seperti menerima sedekah' dan mendakwa dia melakukannya dengan seorang wanita China disebabkan diperangkap Badan Pencegah Rasuah (BPR).
Mengulas lanjut, Ismail tidak menolak kemungkinan terdapat pihak tertentu yang ingin menyamakan perkataan 'pemberian' dengan sedekah tanpa menyedari perkataan tersebut boleh mendatangkan kesan yang tidak baik apabila ia digabungkan dengan perkataan yang buruk.
Lantaran itu, katanya lagi, berhati-hatilah apabila menggunakan sebarang perkataan dalam kehidupan seharian.

Komen daddy-wafiah:
"Renung-renungkan, Lu fikirlah sendiri...sebelum bercakap,fikir dulu kesannya...

No comments: