Monday, September 29, 2008

60 peratus ahli mahu Gerakan keluar BN

KUALA LUMPUR 28 Sept. - Sentimen di kalangan akar umbi ahli Gerakan menunjukkan kira-kira 60 peratus daripada mereka mahu parti itu keluar daripada komponen Barisan Nasional (BN).
Pemangku Presiden Gerakan, Tan Sri Dr. Koh Tsu Koon berkata, walaupun majoriti ahli parti berkongsi sentimen seperti itu, namun ia bukan satu-satunya faktor yang dipertimbangkan pucuk pimpinan dalam menentukan perkara tersebut.
Kata beliau, sebaliknya analisis mendalam akan terus dijalankan dengan setiap sesuatu perkembangan politik semasa perlu diambil kira termasuk perkembangan tuntutan Gerakan yang dibuat sebelum ini.
''Sentimen memang penting dinilai namun dalam masa sama keputusan tidak boleh diambil berdasarkan sentimen sahaja kerana sentimen wujud disebabkan rasa marah yang kemudiannya ia boleh berubah bila ia mula sejuk.
''Jadi kaedah terbaik dalam menentukan soal masa depan Gerakan dalam BN ialah dengan menggunakan kedua-dua cara iaitu melalui fikiran dan perasaan,'' katanya.
Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas merasmikan Persidangan Tahunan Gerakan Wilayah Persekutuan di sini hari ini.
Tidak lama selepas Pilihan Raya Umum Ke-12 lalu, Gerakan secara terbuka mengakui parti itu sedang mengumpul maklum balas ahli berhubung kedudukan mereka dalam BN.
Sementara itu, Tsu Koon berkata, dalam soal itu banyak persoalan penting harus difikirkan oleh pemimpin dan ahli Gerakan terutamanya kemampuan parti untuk terus kekal relevan dalam arena politik negara.
''Sekarang ada tiga pilihan iaitu kekal dalam BN, menyertai pakatan pembangkang atau pilihan ketiga menjadikan Gerakan parti yang bebas tanpa terlibat dalam mana-mana gabungan parti politik.
''Sebagai contoh kalau pilihan ketiga diambil misalnya, apakah Gerakan akan dapat terus diberi sokongan dan ini merupakan persoalan yang sukar dijawab,'' jelasnya.
Katanya, sebab itu di pihak pimpinan Gerakan, maklum balas terus dikumpul untuk memastikan Gerakan mempunyai analisis mendalam terhadap perkara tersebut.
''Kita tidak menetapkan sebarang tempoh masa tertentu berhubung soal menentukan kedudukan Gerakan dalam BN.
''Kita tidak mahu keputusan tergesa-gesa sebaliknya penuh ketelitian terhadap perkembangan politik semasa termasuk dalam komponen dan juga kerajaan,'' ujarnya.

Komen Daddy-wafiah:
Apa nak jadi dengan komponen BN, ada masalah sikit..keluar BN..cubalah bawa berbincang dalam mesyuarat tertinggi BN...kalau Gerakan didapati bersekongkol dengan pembangkang masa PIRU lepas,bagus keluar dengan rela hati lah...macam SAPP umum keluar baru2 ini..tapi presidennya tidak berhati perut...tidak peduli kebajikan ahli SAPP di kalangan melayu...hilang pekerjaan diorang di bulan puasa ni..semua jawatan ketua kg dan sebagainya terlucut automatik...sian222

2 comments:

waritarakyat said...

Ahli GERAKAN perlu memikirkan perkara ini secara teliti agar tidak tersilap langkah seperti parti SAAP.

daddy-wafiah said...

Betul tu...apa2pun bawa berbincang..bermuafakat melalui perbincangan...kebaikan untuk komponen BN semua...Selamat menyambut Hari Raya, Maaf Zahir & Batin